tiistai 21. toukokuuta 2019

Matkavinkit osa 5 - Balos ja Gramvousa, Kreeta

Hellurei ja terveiset Kreetalta!

Tulin siis muutama päivä sitten Kreetalta, jossa olin viikon rentoutuslomalla. Halusin heti lomatunnelmien jälkimainingeissa tulla kertomaan teille taas uudesta matkatärpistä, jos matkanne suuntautuu Kreetalle tänä kesänä! Otan käsittelyyn siis Balos laguunin ja Gramvousa merirosvosaaren.


Balos laguuni on arvioitu yhdeksi maailman hienoimmista rannoista, sen kristallin kirkkaan veden ja puhtaan valkoisen hiekan ansiosta. Näkymät laguunilla olivat tosiaan henkeä salpaavan kauniit ja turkoosi vesi houkutteli pulahtamaan alkukesän viileään veteen. Paikka tuntui olevan kuin suoraan sadusta, jos nyt ei lasketa satoja turisteja jotka parveilivat myös tätä upeaa näkyä ihailemassa.


Gramvousa on tätä nykyä asumaton saari, jossa sijaitsee vanhan venetsialaisen linnoituksen rauniot. Linnoitus seisoo 137m korkeudessa vuoren päällä, sinne nousu kestää kunnosta riippuen + - 30 minuuttia. Saari on tosiaan aikasemmin toiminut kreetalaisten kapinallisten sekä merirosvojen tukikohtana.


Kävimme siis veneretkellä, joka pysähtyi Gramvousa saarelle ja Balos laguunille. Vene on hieman ehkä väärä sana kuvaamaan 800 henkeä mahduttavaan laivaan, joten hylkään tuon venesanan. Laiva lähti aamulla 10.40 Kissamoksen satamasta ja takaisin satamaan tulimme 16.00. Lippuja pystyi ostamaan ennakkoon netistä, mutta myös paikan päältä lipun ostaminen oli mahdollista. Lippuluukulla perittiin 1e/per henki satamaveroa.

Laivamatka Kissamos - Gramvousa kesti reilun tunnin. Gramvousan saarella oli aikaa varattuna noin 1,5 tuntia. Matka Gramvousa - Balos kesti vain noin 20 minuuttia. Aikaa Baloksessa oli 3 tuntia.
Baloksen laguunille pääsee myös autolla, mutta silloin on edessä huima lasku ja nousu pitkin satoja portaita.

Miten ja missä?

08.30 lähtee bussi Haniasta kohti Kissamoksen satamaa. Itse hyppäsin kyytiin Plataniaksesta, jonne bussi saapui noin 08.55. Bussin etuosassa ei kaiken järjen mukaan lukenut Kissamos, vaan Kastelli. Onneksi bussi pysähtyi kohdallamme, sillä en olisi itse sitä tajunnut pysäyttää. Plataniaksesta matka Kissamokseen kesti noin 45 minuuttia. Kissamoksen satama oli bussin viimeinen pysähdys, joten ei tarvinnut järkeillä milloin pitää astua ulos. Bussi takaisin lähti silloin kun laivakin saapui satamaan eli noin 18.00. Paikan päälle pääsee myös helposti autolla.


Hinta?

Matkatoimisto veloitti tästä samaisesta matkasta 65 euroa per henkilö, mutta omatoimisesti ostettuna hinnaksi jäi noin 35 euroa. Laiva liput maksoivat 27 euroa ja bussi meno-paluu noin 9 euroa (Platanias - Kissamos)



Palvelut ja alue?

Gramvousalta eikä Balokselta löydy juurikaan palveluita, vaan kaikki tarvittava, kuten vesi ja naposteltavat tulee ostaa laivan buffetista. Baloksen rannalta löytyy vessa, mutta ei järin hyvässä kunnossa oleva. Laivalta voi vuokrata mukaansa auringonvarjon hintaan 4e, kummaltakaan rannalta ei varjoisaa paikkaa löydy.


Ruokailu?

Ruokailu tapahtuu laivassa. Laivasta löytyy kaksi ravintolaa, yläkannen ravintolan valikoima tosin on suppeampi. Tarjolla on perus voileipiä, clubsandwich tyylisiä annoksia, muutamaa eri lämmintä ruokaa kuten spagettia, pizzaa ja lihavartaita. Lisäksi saatavilla on laaja valikoima virvokkeita, drinksuja ja jätskiä.

Lapsiystävällisyys?

Itse olin reissussa mummoni kanssa ja hän koki tämän retken vaikeaksi, eikä siitä oltu missään ilmoitettu. Laiva parkkeerasi kummassakin kohteessa kivikkoon ja ihmiset pääsivät ulos laskusillan kautta. Jalat eivät toki kastuneet, mutta piti tarkkaan katsoa minne astui. Gramvousan maihin nousu oli vielä melko okei, mutta Baloksella huonompi kuntoiset ihmiset ja jotkut lapsiperheet joutuivat palaamaan takaisin laivaan, koska laguunille pääsy oli niin vaikeaa. Ranta toki oli paikoittain ihanan matala ja näin ollen erittäin lapsiystävällinen. Mutta tätä reissua varatessa, kannattaa tosiaan ottaa huomioon, että lastenrattaita ei kummallekkaan rannalle saa ja jalkineet tulisi olla melko hyvät kävelykengät.

Retki oli kyllä jokaisen sentin värtti ja maisemat olivat aivan ihanat, suosittelen käymään jos pistäydytte Kreetalla, etenkin Haniasta ja sen lähialueilta oli Kissamokseen niin lyhyt matka.

5 kommenttia:

  1. IHANAT KUVAT!💛 Turkkiin itse menossa tossa 22 päivän päästä! Aurinkoista kesää sulle!💛

    Niin ihana blogi että liityin lukijaksi!

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    VastaaPoista
  2. Kiitos Jasu! Toivon sulle ihanaa matkaa Turkkiin! Luultavasti ehdin julkaista jonkun Turkin matkavinkin ennen kuin lähdet reissuun, joten muista käydä zekkaa se :) <3

    VastaaPoista
  3. Upeita maisemia ja Kreeta on kyllä ihana! :)

    VastaaPoista
  4. Hei! Haastoin sut mun blogissa! Otatko haasteen vastaan? 😉

    https://jasukuvaa.blogspot.com/

    VastaaPoista
  5. Hyvää päivää ystäviä, nimeni on Antonio Laura Lund-Ruotsista, olen lääkäri ammatin mukaan, 45-vuotias. Lukekaa ystävällisesti todellisen elämäni todistukseni siitä, kuinka palautin takaisin rakkauden ja luottamuksen avioliittooni, minulla on hyviä aikomuksia siitä, että nämä tiedot auttavat tätä lukevaa henkilöä parantamaan sydäntä ja palauttamaan kadonneen rakkaussuhteen 2 päivän kuluessa. Stoy voi olla samanlainen, olin naimisissa Antonio kanssa neljä vuotta, viime kuussa hän hajosi kanssani, tein kaiken saadakseni hänet rakastamaan minua, mutta kaikki mitä tein oli turhaan, halusin häntä takaisin niin paljon, koska meillä oli kaksi pientä lasta yhdessä ja rakastan häntä niin paljon, etten voi elää ilman häntä, kysyin häneltä kaiken, tein lupauksia, mutta hän kieltäytyi. Selitin ongelmani kollegalleni työssä, hän on hyvä ystäväni ja hän kehotti minua ottamaan mieluummin yhteyttä rakkauden oikeinkirjoittajaan, joka voisi auttaa minua rakkauden palauttamisessa, mutta olen sellainen henkilö, joka ei koskaan ajatellut, että rakkauden loitsun osuus oli olemassa tai voi toimia, minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla sitä, lähetin sähköpostia minulle oikeinkirjoituskanavan yhteystiedot, jotka hän antoi minulle ja harvoille kunnille, kun sain vastauksen. Dr.Oduduwa kertoi minulle, että hän voi auttaa minua palauttamaan mieheni, se oli Ei hätää siitä, että kaikki menee hyvin ennen kolme työpäivää, seurain huolellisesti kaikkia hänen ohjeita siitä, mitä minun tulee tehdä kotona keskiyön rakkausloitsun rukouksen aikana. Oduduwa käynnisti rakkauden oikeinkirjoituksen osan ilmaan ja yllättäen toisena päivänä se oli noin klo 6.00. Aviomieheni rakkauspartneri soitti minulle matkapuhelimella, olin niin yllättynyt, koska aviomieheni on kieltäytynyt soittamasta minulle tai lähettämästä minulle tekstejä viimeisen kolmen viikon ajan, yhtäkkiä hän soitti pyytääkseni anteeksi ja sanoi, että hän palaa kotiin käymään luokseni ja lapseni pian. Siitä päivästä lähtien, kun hän soitti minulle, hänellä on ollut soittoääni ja tekstiviestejä minulle joka päivä, tänään hän soitti, että vastasin puheluun ja hän sanoi taas, että hän on niin pahoillani kaikesta, mitä tapahtui, että hän halusi minun antaa anteeksi ja palata hänelle. rakkauden kumppanina, että hän rakastaa minua niin paljon. Olen niin onnellinen, ja vasta tänään aloimme elää onnellisina yhdessä perheenä. syvällinen kiitollisuuteni menee Dr.Oduduwalle hänen lahjallisista voimistaan ​​palauttaa rikkoutunut avioliitto ja palauttaa entinen rakkauskumppani 2 päivän kuluessa rakkauden oikeinkirjoitusrukoukseen, joka toimii. Suosittelen häntä vilpittömästi kaikille, jotka etsivät kiireellistä rakkauden palauttamista (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    VastaaPoista