torstai 4. huhtikuuta 2019

Matkavinkit osa 3 - Cappadocia, Turkki

Nyt päästään mun ehdottomaan suosikkiin, nimittäin Cappadociaan tai suomalaisesti sanottuna Kappadokiaan. Vierailin täällä kesällä 2018 ja tämä visiitti oli sellainen, mitä tulen muistelemaan vielä vanhana kiikkustuolissa. Syy miksi en ottanut mun ehdotonta suosikkikohdetta mun matkavinkit sarjan ensimmäiseksi osaksi, on hyvinkin yksinkertainen, en ole löytänyt sanoja kuvailemaan tätä uskomatonta kokemusta, mutta niinkuin ennenkin, yritän antaa myös kuvien puhua puolestaan.

Otetaan tähän alkuun hieman historian havinaa ja selvitetään mikä mesta tää Cappadocia oikein on:

Cappadocia on muinainen maakunta Anatolian itäosassa. Cappadociaa on hallinneet niin Heetit, Persialaiset kuin Roomalaiset, satojen vuosien aikana maakunta ehti nähdä monta kuningasta. Alueelta on mm. löydetty yli 5000 vuotta vanha maanalainen kaupunki.

Nykyään Cappadocia on yksi Turkin tunnetuimmista nähtävyyksistä, jota ei todellakaan kannata jättää väliin. Kun ajatellaan Cappadociaa, monille tulee mieleen savupiippumaiset kivimuodostelmat, joita kutsutaan myös fairy chimneyksi. Alueelta löytyy monimuotoisia kansallispuistoja, museoita ja vaellusreittejä. Eikä ole ihmekkään, että Cappadocia kuuluu myös Unescon maailmanperintökohteiden listalle.

Miten?

Itse lähdin matkaan Sidestä, mutta voisin uskoa että Alanyasta on yhtä pitkä matka. Vuokrasimme auton viikonlopuksi ja lähdimme aamulla aikaisin ajamaan. Navigaattorin mukaan matka kesti hieman päälle 7 tuntia. Reitti kulki ensin vuorien läpi, jossa pääsimme ihailemaan upeita maisemia, tai ne aamuvirkut pääsi, jotka olivat hereillä. Vaikka elettiin elokuun loppua, jolloin rannikolla vielä hiki virtasi, oli mukavaa kokea vuoriston viileä, ehkä jopa hieman kylmä ilma. Reitillä oli useita idyllisen näköisiä turkkilaisia kuppiloita, joista yhdessä pysähdyimme aamupalalle. Ajoreitti oli suhteellisen helppo, emmekä pitäneet navigaattoria päällä koko reissua. Seurasimme ensin kylttejä Konyaan, sieltä Aksarayhin ja lopulta Nevsehiriin. Nämä kaupungit olivat sen verran isoja, että joka risteyksestä löytyi kyltti. Mitään erityistä nähtävyyttä reitin varrelta ei löytynyt, joten ajoimme suoraan Cappadociaan. Navigaattoriin kannattaa muuten laittaa kohteeksi Göreme.

Asuminen?

Cappadocian Göreme-alue on täynnä hotelleja! Me asuimme hieman keskustan ulkopuolella Miracle Cave hotellin luolasviitissä. Luolassa asuminen oli mahtava kokemus, toki kaikilla mukavuuksilla. Melkein kaikki alueen hotellit ovat luolastohotelleja ja suosittelenkin sellaista kokeilemaan, ei sitä joka päivä pääse luolassa yöpymään! Huone oli edullisen hintainen ja sisälsi aamupalan joka oli ihan 6/5 turkkilainen aamiainen. Jos olet autolla liikkeellä, niin hotellin sijainnilla ei ole juurikaan väliä.

Ruokailu?

Olin yllättynyt huomatessani miten paljon kiinalaisia ravintoloita Göremessä oli, verrattuna siihen, että Alanyasta ja Sidestä niitä löytyy vain kaksi. Emme kuitenkaan ruokailleet kiinalaisessa tällä reissulla. Välipalan söimme pienessä paikallisessa paikassa, koska halusimme päästä nopeasti tutkimaan paikkoja. Illalliselle panostimme enemmän ja kävimme syömässä Pumkin Göreme ravintolassa, otimme kolmen ruokalajin turkkilaisen illallisen, joka oli aivan ihana. Palvelu oli ystävällistä, sisutus kodikas ja saimme myös pienet lahjat illallisen päätteeksi. Ravintola sijaitsee ostoskadun loppupäässä, löytyy google mapsista mm.

Ostokset?

Göremen alue oli enimmäkseen täynnä turisteille suunnattuja matkamuistomyymälöitä, mutta hinnat olivat huokeammat kuin esim. Alanyassa tai Sidessä. Itse ostin muistoksi pienen kuumailmapallon, mitä myytiinkin melkein joka kojussa. Keramiikka oli alueen erikoisuus, joten jos aikaa jää, kannattaa piipahtaa keramiikkapuodissa viereisessä Avanoksen kaupungissa.

Göremen ulkoilmamuseo

Tämä kuuluu sellaisiin "must" kohteisiin Cappadociassa vieraillessa. Ulkoilmamuseoon kannattaa varata hyvin aikaa, laittaa tukevat kengät jalkaan ja ottaa vettä mukaan. Museon sisääntulon vieressä on kahvio, mutta huomioi ettei myyntipisteitä ole peremmällä museossa.

Ulkoilmamuseossa voit tutustua tuhansia vuotta vanhoihin kiveen hakattuihin kirkkoihin ja niiden alkuperäisiin freskoihin. Freskot ovat perua kristilliseltä hallintokaudelta, eikä sittemmin valtaan tulleet muslimijohtajat ole nähneet syytä tuhota näitä taideteoksia. Isoimpia freskoja vartioi paikallinen vartia, ettei turistit pääse käyttämään salamaa freskoja kuvatessaan, sillä salamavalot vahingoittavat jo valmiiksi haurasta maalipintaa.

Kuumailmapalloretki

Tää oli se juttu minkä takia itse halusin Cappadociaan lähteä ja päätin jo aikaa sitten, että Turkista en lähde ennen kuin olen kokenut tämän uskomattoman kuumailmapallolennon. Saimme paikallisagentiltamme kuumailmapalloreissun edulliseen hintaan 120 euroa, normaalihinta taisi olla 170 euroa. Retken hintaan kuului nouto ja palautus hotellille, aamupala ja tietysti se itse tärkein; kuumailmapallolento, joka kesti noin 1h 30min.

Meidät haettiin aamulla varhain 03.30 hotellilta. Kuumailmapallolennot suoritetaan juuri ennen kuin aurinko nousee, sillä sää on silloin suotuisimmillaan ja maanlämpötila sama kuin ilman. Yhteen kuumailmapalloon mahtuu 16 henkilöä + lentäjä. Pelkäsin ensin että kori ei ole tarpeaksi iso, että kaikki mahtuisimme reunapaikoille maisemia ihailemaan, onneksi pelkoni osoittautui turhaksi. Kori oli jaettu fiksusti loosseihin, niin että kuhunkin loossiin mahtui 4 henkilöä, eli jokainen pääsi hyville paikoille. Meidän lentäjän nimi oli Baris ja hän lenteli taidokkaasti kivimuodostelmien välissä. Hän sanoi ettei nää mitään ideaa ampaista suoraan korkeuksiin, kun upeat maisemat jää silloin pikkuriikkisiksi. Lensimme korkealle kun aurinko alkoi nousta, jotta saimme siitä hienoja kuvia.

Puolentoista tunnin kuluttua aloimme laskeutumaan, sitä varten piti ottaa jo aikaisemmin harjoiteltu laskuasento. Lasku oli erittäin pehmeä tumpsahdus maankamaralle. Kuumailmapalloa alettiin tyhjentää välittömästi ja me matkustajat saimme auttaa siinä. Reissun kruunasi vielä Mimosa drinkit ja kakkupalat lasketumispaikalla, sen lisäksi kaikki sai vielä todistukset lennosta muistoksi.

Muut aktiviteetit

Eräs kolleegani kävi kuumailmapallolennon sijaan ratsastamassa aamunkoitteessa ja koki nämä upeat maisemat maasta käsin.

Maanalaiset kaupungit ja tunnelit ovat tunnettuja turistikohteita, itse en ehtinyt tunneleilla vierailla, mutta monet työkaverini kehuivat niitä. En kuitenkaan suosittele niitä ahtaanpaikan kammoisille, sillä tunnelit ovat matalia ja ahtaita.

Vaellus on suosittua Cappadocian alueella ja eri mittaisia reittejä löytyy kattava määrä. Itse suosittelen kirtelemään eri laaksoissa, joihin on hyvät, usein myös englannin kieliset tienviitat. Tässä muutama joihin itse törmäsin: kyyhkyslaakso, punainen laakso, vaaleanpunainen laakso ja hieman hilpeyttä herättävä rakkauden laakso, jonka kivimuodostelmat muistuttavat miehen juhlakalua.

Kaikenkaikkiaan Cappadocian reissu oli yksi elämäni parhaita, enkä vaihtaisi sekunttiakaan pois!

1. Moi! Satutko muistamaan minkä yhtiön kautta olit kuumailmapalloreissulla?

1. Moi Rita! Sori myöhäinen vastaus, olin lomilla :)
      Otimme kuumailmapallo retken sellaiselta firmalta kuin Kapadokya Balloons. Heidät löytää osoitteesta www.Kapadokyaballoon.com
      Retkeen tosiaan kuului haku hotellilta, aamupala, kuumailmapallo lento, mimosat ja takaisin hotellille tuominen. Meillä oli todella taitava lentäjä Baris, joka puhui hyvin englantia. Laita viestii jos voin auttaa sua vielä jotenkin :)

2. Luin online-kommentin yhdysvaltalaiselta toimittajalta paljastaa kuinka hän löysi poikaystävän (rakkauselämän kumppanin) vain 2 kuukautta sen jälkeen kun hänen entinen poikaystävänsä hajosi.
    Lähetän sähköpostiviestin yhteyttä samaan Oduduwaan, koska minulla on tämä voimakas aikomus siitä, että asiat toimivat minulle, uskoin todistusten olevan tosielämän todisteita. Tajusin, että tämä olisi hyvä jakaa täällä, koska tiedän, että se inspiroi myös muita.
    onneksi minulle löysin oduduwa sähköpostitse yhteyshenkilö blogin. Todistan tänään maailmalle ilosta ja onnellisuudesta ... tämä on yksi elämäni iloisimmista hetkistä. Oduduwa Suuri rakkausloitsu, lounasti loitsun puolestani palauttaakseni entisen aviomieheni taika- ja rakkausloitsuillaan.
    Olen naimisissa yli 6 vuotta ja se oli niin kauheaa, koska aviomieheni huijasi minua todella ja haki avioeroa. Erotimme ennen kolme kuukautta sitten ja palasimme takaisin takaisin niin paljon kerjäämisen jälkeen mukavilla rakkauden lahjoilla.
    Rakastan mieheni niin paljon. En olisi voinut tehdä mitään vahingoittaakseen häntä tai saadakseen hänet tuntemaan olonsa huonoksi..halusin vain hänen takaisin rakastavan minua ikuisesti. tänään elämme molemmat onnellisina yhdessä. Rakastan häntä niin paljon. Tarkoitan, että hän oli ensimmäinen rakkauteni (ainakin sellainen tuntuu).
    Olen kiitollinen ja upea tälle hienolle miehelle. Pelkäsin aluksi epäilystä, mutta yritän sen ja se toimii minun hyväni. Olen varma, että tämä toimii myös sinulle, 100% varma.
    ota yhteyttä hänen henkilökohtaisen sähköpostinsa kautta {dr.oduduwaspellcaster@gmail. com}
    hänellä on valtuudet ratkaista seuraavat suhteita koskevat kysymykset -
    * Rakkausloitsut Win-Back Ex-rakastaja
    * Menestys ja mainonta taikuus
    * onnekas viehätys - BUSINESS STAR
    * osastot - SUOJAUSKOKO
    * kirojen ratkaisu
    * henkinen puhdistus
    * hedelmällisyysmaagia - NAISEN hedelmät
    * taikuutta, SPELL LOTTERY & WIN-PELIT SPELL
    Internet auttaa todella paljon tarjoamalla nopeita ja kiireellisiä ratkaisuja elämän ongelmiin.